Mietin kiinnostavia valkokankaan miehiä ja naisia muhittaen päässäni eilen ja sitten kysyin suloiselta mieheltäni, ei kai hän pahastuisi, jos meidän suhdettamme sitten tulkitaan tuon informaation perusteella. (Niinhän joka tapauksessa varmaan käy.) Ei se kuulemma haittaa, joten tässäpä näitä, omituisten otusten kerhoa:
Toisin kun ilmeisesti monet muut, minä tunnen vetoa samettihousuihin ja villatakkeihin ja inhimilliseen lämpöön ja haavoittuvuuteen. Terapeutilla on myös huumorintajua ja hän on varsin sinnikäs, vaikka onkin kovin rikki vaimon kuoltua. Luultavasti tosin jos tapaisin tällaisen henkilön arkielämässä, en missään nimessä uskaltaisi lähestyä häntä romanttisesti, koska jotenkin se, mitä hän tuntee edesmennyttä vaimoaan kohtaan, luokittuisi päässäni puoliautomaattisesti pyhäksi.
Pidän myös siitä, miten Robin Williams näyttää tässä hahmossa varpuselta, surustaan huolimatta keveältä, hilpeältä ja maanläheiseltä. Pidän myös siitä, miten hänessä on möykkyjä ja miten helposti hän nujertuu hetkellisesti. En oikein ymmärrä kovin hyvin ihmisiä, jotka näyttävät siltä, ettei mikään onnistu koskettamaan heitä kyyneliin tai masentumiseen saakka.
Sitten pitkäaikaisempi miesihanne: Eno!
Elokuvasta Rain Man en muista paljon mitään muuta kuin sen, että kun kävimme katsomassa sitä teininä tyttöporukalla, muut ihastuivat Tom Cruisen juppiroolihahmoon (minusta Cruise on aina ollut harvinaisen puiseva ja koskettamaton; hän näyttää ihan liikaa kanahaukalta, jotta voisi kiinnostaa) ja minä taas Dustin Hoffmanin esittämään mieheen, jota en ole koskaan päässäni diagnosoinut millään tauti- tai häiriönimikkeellä.

Jokin tuossa miehessä, muistan näin ajatelleeni (vaikka onhan siitä kauan, tosiaan), muistutti enemmän tarkkaavaista ja välitöntä eläintä kuin sitä julkisivua, jonka ihmiset niin usein itselleen rakentavat kuvitellen sen olevan jotenkin helpommin hyväksyttävä tai pureksittava.
No, minulle nämä julkisivut näyttävät olevan vain esteitä ja pidäkkeitä. Jotenkin minuun tuntuu vetoavan se, että ongelmat ja perustarpeet ovat aivan pinnassa. Enkä usko, että se tarkoittaisi kunnioituksen puutetta; minun on päinvastoin vaikeaa kunnioittaa ihmisiä, jotka vetävät jotakin selkeää roolia. (Siitä huolimatta koen roolipaineiden kohdistuvan myös itseeni ja epäilen, että useimmat muutkin kokevat näin; oikeastaan kaikki, jotka määritellään "terveiksi".) Houkuttavaksi ja helpostilähestyttäväksi tai vaihtoehtoisesti kylmäksi ja päteväksi tarkoitettu rooli on useammin muuri kuin ovi, ainakin minulle. Se ei ole kutsu vaan varoitusmerkki. Yleensä muurin päällä, jos sinne asti ryhtyy kiipeämään, on vielä karmeaa lasimurskaa, johon repii itsensä silti ikinä toiselle puolelle pääsemättä. Jep, minusta mukava arkirooli ON yksi defensseistä. Ehkä siksi pidän miehistä, joilla on ongelmia ottaa tuo rooli? (Tai ehkä olen vain kotona tottunut siihen, ettei ketään pahemmin kiinnosta ottaa sellaista roolia silloin, jos oikeasti välittää toisesta.) Ainakin näkee aika selvästi heti, mitä möykkyjä on luvassa. Silloin on helpompi päättää, tahtooko toiseen sotkea oman elämänsä vai ei.

Naisjutuissa olen saanut sen verran näpeilleni, että olen käytännössä jättänyt sotkeutumatta seksuaalisesti naisiin jo pitkän aikaa. Mutta koska seksuaalinen viehätys liittyy minulla jonkinlaiseen kumppanuuden ja vertaisuuden tuntemukseen, tietysti toisinaan ystävyssuhteet naisten kanssa laukaisevat aika vastaavia tunnemyrskyjä kuin vaikkapa yhdenyönjutut tai pidemmät rakkaussuhteet miesten kanssa; ei minusta näitä alueita voi eikä pidäkään erottaa toisistaan mitenkään ehdottomasti. Aika harvoin syvä ystävyys on irrallaan niistä hellyyden ja välittämisen sävyistä, jotka muodostavat myös seksuaalisuuden perustan (ainakin minulla; en osaa yhdenyönjuttuja ollenkaan, sillä kerran jonkun kanssa maattuani huomaan toistuvasti pohtivani, mitähän tälle ihmiselle kuuluu ja ilahtuisiko hän, jos ottaisin yhteyttä ystävyyden mielessä; enimmäkseen vastaanotto on ollut kalseaa, joten en ole kovin rohkea tarttumaan toimeen ja lisäksi suurimman osan yhdenyönjuttujeni nimiä en joko muista tai en tiennyt alunperinkään ja niistä on jo todella kauan - ja silti ne kaikki raahautuvat mukana huolehdittavinani).
Ei ole yllättävää, että viehättäviä naisiakin on siksi runsaasti. Fellinin elokuvissa on uskomattoman rakastettavia naishahmoja. Kuinka kukaan voisi olla rakastumatta esimerkiksi Anita Ekbergin täysin kevytkenkäiseen ja hilpeään Anitaan? Silti Anitan hahmo ei ole mikään kepeä, lopulta. Hänessä on runsaasti valtapyrkimyksiä ja piittaamattomuutta ja siksi ihastukseni on aika ristiriitaista sorttia. En oikeasti varmaankaan haluaisi olla tällaisen naisen kanssa suhteessa. Dottore Antonionin kärsimyksissä Anitasta paljastuu oikein pirullinenkin puoli. (No, toisaalta vain koska tohtori ei suostu myöntämään seksuaalisia halujaan, mitä muutakaan siitä voi seurata kuin painajaisia?) Jokin tuossa kevytkenkäisyydessä on rakastettavaa. Ehkä se liittyy siihen, etten oikein itse osaa elää sillä tavalla. Mutta miehissä en osaa pitää sitä rakastettavana piirteenä; se ei selvästi kuulu miesominaisuuksien kuvaan vaan yhdistyy mielessäni naisiin. (Ehkä se johtuu siitä, että olen tosiaan naisten kanssa saanut paljon pahemmin näpeilleni. Mutta se taas voi johtua siitä, että olen etsinytkin kevytkenkäisiä naisia ja turvallisia miehiä. Who knows. Tai sitten se kaikki johtuu vain siitä, että tässä yhteiskunnassa on helpompaa elää heterosti.)

Gradiscassa on tyyliä, kepeyttä ja ripaus surumieltä. Kerrassaan vastustamaton yhdistelmä! Hänen seksuaalisuutensa on myös selkeästi hahmotettavissa, mikä on piirre, josta olen aina pitänyt naisissa. (Miehissä se tuntuu hivenen uhkaavalta.) Elokuvaa katsellessa ei voi kuin hämmästellä, miten on mahdollista, ettei Gradiscaa ole naitu (etenkin sen ajan standardein). No, lopussahan hän kyllä meneekin naimisiin. Jos niin ei kävisi, Amarcordista häviäisi roppa-annos uskottavuutta kertatöräyksellä.
Giulietta Masinan hahmot olisivat taas ihan oma lukunsa mutta ehkä kirjoitan niistä joskus erikseen. Giulietta näyttää niin kovasti äidiltäni, että minulla on hänelle aivan oma paikkansa universumissani.

Hmm, nyt alkaa ehkä lukijallekin jo selvitä, miksi kysyin mieheltäni, saanko tehdä tämän harjoitteen näkyville. Illalla makasimme pitkään sängyssä vierekkäin ja pohdin asiaa. Sitten tajusin, miten kummallinen tilanne on - paitsi että hän on hyvin haavoittuva ja faktisesti mielenterveyskuntoutuja, sekä sen lisäksi välitön, hassu ja hilpeä, pitää paikkansa myös se, että hänellä on paljon varsin toimivia työkaluja elämänhallinnan suhteen. Hän on selvinnyt vakavimmista oireistaan, saanut paljon itseluottamusta ja kykenee vastaamaan rakkauteen. Hän on älykäs ja saa nopeasti kiinni ideoista. Sen lisäksi hän on minusta vielä suunnattoman komea sellaisella lämpimällä, lempeällä tavalla, jota miehissä rakastan. (Siihen sisältyy se, ettei koeta erityisesti korostaa ulkonäköään varman päälle vaan uskaltaa hassutella epäsovinnaisin vaattein ja kampauksin.) Hän hymyilee ja nauraa paljon mutta uskaltaa näyttää myös surunsa. Hänessä ei ole hitustakaan itseriittoisuutta eikä korskeutta vaan hänellä on hyvä sydän. (Höhhöö, toivottavasti hän ei nyt tästä ylpisty sietämättömäksi...)
Niin ajatellessani tulin niin kiitolliseksi, että melkein aloin itkeä. Ei ihme, että aluksi tuntui vähän vaikealta muistaa fiktiivisiä hahmoja, kun tuossa on tuo käsinkosketeltavakin lähellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti